0
A kanyarokat – talán nem véletlenül – a motorosok legnagyobb
ellenségének tartják, hiszen a statisztikák szerint a legtöbb baleset kanyargós
útszakaszokon történik. Motoros szempontból többféle kanyartípust
megkülönböztethetünk, azonban a legveszélyesebbek mindközül az úgynevezett
szűkülő kanyarok, amelyek a gyakorlatban nem is léteznek, csak a motoron ülve,
a rossz sebesség megválasztásakor tűnnek úgy, hogy túl szűkek ahhoz, hogy
bevegyük őket. Ha ezt tapasztaljuk a motor nyergében, valószínűleg már régen
elszámítottuk magunkat, ezáltal kanyargós úton a legnagyobb alapszabály mindig
az, hogy úgy válasszuk meg sebességünket, hogy azzal biztonságos íven, a másik
sávba való áttérés, vagy a felezővonal megközelítése nélkül be tudjuk venni a
kanyart. Sok motoros teszi fel magának a kérdést, azzal kapcsolatban, hogy
miként lehet megállapítani az előttünk lévő kanyar típusát, illetve azt, hogy
milyen sebességgel vegyük azt be. A lényeg a viszonyítási pont, hiszen
számtalan ponthoz viszonyíthatjuk a kanyar ívét. Az egyik legjobb, ha konkrétan
látjuk a felfestést, ezáltal a felezővonalat és az útszéli záróvonalat, ami ha
eltűnik valahol – például a fák között –, biztosak lehetünk benne, hogy a
szokásosnál élesebb útkanyarulat vár ránk. A magyar utak többségén azonban ezek
a festések vagy lekoptak, vagy láthatatlanok, vagy a kátyúk takarják őket.
Ilyen esetekben lehet viszonyítási pont még a forgalom is. A legtöbb
információt általában a szembeforgalom szolgáltatja, hiszen látjuk, hogy ők
milyen sebességgel és milyen íven tudják bevenni a kanyart. Ezt az információt
agyunk már képes lesz feldolgozni, és felmérni a helyzet súlyát.
Amennyiben egy kanyarban látjuk az út széleit, akkor már
abból is meg tudjuk állapítani élességét, hogy megnézzük a széleik egymáshoz
viszonyított távolságát. Nyilván ezek a gyakorlatban nincsenek egymástól
közelebb vagy távolabb, de a szemünk az élesség függvényében közelinek látja
őket, ezáltal levonható a következtetés, miszerint minél szűkebbnek tűnik egy
kanyar, nagy általánosságban annál élesebb lesz, és annál alacsonyabb tempóban
kell bevennünk.
A kanyarív meghatározása mellett nagy problémát jelenthet
még a motoros biztonság tekintetében, hogy a kanyarok gyakran egyáltalán nem
tekinthetők tisztának, ezáltal kaviccsal, hordalékkal vannak felszórva. Nagyon
sok helyen jelent veszélyt a kanyargós utakon a hordalék – itthon főként a
Mátrában és a Mecsekben esnek el sokan emiatt –, hiszen az eső lemossa a
hegyekből a sok kavicsot és törmeléket, egyenesen ki az útra, amire a motoros
ráhajtva megcsúszhat, és mivel a kerekek elveszítik tapadásukat, ezért
könnyedén el is eshet. Ha előre látjuk a törmelékes útszakaszt, azonnal
csökkentsük a sebességünket, de vigyázzunk, hogy ne álló kerekekkel hajtsunk
bele a törmelékbe, mert azzal még inkább kitesszük magunkat a
csúszásveszélynek. Segíthetünk a helyzetünkön, ha a normál haladással
ellentétben a csökkentett sebesség után belehajtunk az autósok egyik
nyomvályújába, ami a négykerekűek haladása miatt remélhetőleg már megtisztult a
törmeléktől. Nagyobb probléma, ha a hordalékra váratlanul hajtunk rá, ilyen
esetben csak a rutin segíthet, illetve az, ha azonnal elvesszük a gázról a
kezünket, de nem fékezünk, inkább megpróbáljuk egyenesbe hozni a motort.
Természetesen az elhangzottakon felül sose felejtsük el azokat a klisés jó
tanácsokat, miszerint sose kanyarodjunk záróvonalon, és mindig úgy válasszuk
meg sebességünket, hogy az adott pillanatban lehetőségünk legyen korrigálni,
vagy akár manőverezni.
Üzenetét megkaptuk.
Kollégáink 1-2 munkanapon belül válaszolnak kérésére.
Ez a termék a Koronavírus miatt kialakult gyártói és szállítói leállások következtében nem rendelhető. Kérem válasszon olyan terméket amely raktáron van.