0
Tegyük fel, hogy az elhasználódott motorgumink helyett újakat szeretnénk vásárolni. Ekkor célszerű a régi abroncs adatait felírnunk, amit az abroncs oldalfalán találhatunk meg. Megtalálhatóak még ezek az adatok a motorkerékpár kézikönyvében is, vagy jó esetben leszedhető az internetről.
Ha tehát a motor hátsó kerekein lévő abroncsok oldalfalán a 180/55 R17 kódsort látjuk (ezek a legnagyobb jelölések lesznek az abroncson), akkor az első szám, a 180 a gumiabroncs szélességéről informál milliméterben megadva.
Az 55 az úgynevezett keretmetszeti viszonyszám, ami a motorgumi magasságának és a szélességének aránya százalékban megadva.
Az R betű arról ad információt, hogy ebben az esetben radiál felépítésű gumiabronccsal van dolgunk, a 17 pedig a felni pontos átmérője collban (hüvelykben) megadva.
Az első motorgumik méretének adatai nem szoktak egyezni a hátsó kerekek adataival, ezért célszerű ezeket is külön felírni a vásárláshoz.
Fontos
lehet tudnunk még például a súlyhatárokat, ezt nem írják ki
pontos kilogrammban, erről egy úgynevezett súlyindex informál
(LI), a maximális terhelhetőséget megadva. Ha a megadott szám 80
(ezt közvetlen az Rxx szám után találjuk), akkor az például azt
jelenti, hogy 450 kilogramm maximális terhelhetősége van az
abroncsnak.
A súlyindexekről külön táblázatból tudhatjuk meg a pontos adatokat.
A 80-as szám mögött közvetlenül egy betűt fogunk találni, ami a sebességindex jele, és a maximális sebességről informál. Ha ez a betű például a H, akkor a maximálisan megengedett sebesség 210 km/h. Ezekről az adatokról szintén táblázat tájékoztat.
A legtöbb motorgumi oldalfalán láthatunk egy bizonyos irányba mutató nyilat, mely alatt, vagy fölött a Rotation felirat díszeleg. Ez nagyon fontos jelölés, és arról ad felvilágosítást, hogy az abroncsot hogyan kell felszerelni a menetirányban állva. Magyarul a nyílnak abba az irányba kell mutatnia, amelyikbe a motorkerékpár előre felé halad ( gumi oldalfalának felső részét kell figyelnünk ekkor, a Rotation felirat nem lehet fejjel lefelé).
Az úgynevezett DOT szám, ami ezen felirat után következik, a gyártási időről informál. Az első két szám a hetet jelöli, a második két szám az évet adja meg. A gyártók általában 8 és 10 év között adják meg azt a maximális időbeli határt, amíg az abroncsok még használhatóak. Általánosnak mondható az a vélemény, hogy a 4 – 5 évig helyesen tárolt gumiabroncsok lényegében még nem vesztettek semmit tapadási tulajdonságaikból, nyugodtan felszerelhetők, tehát a 8 – 10 éves időhatárig bátran használhatók (illetve az elkopásukig).
Üzenetét megkaptuk.
Kollégáink 1-2 munkanapon belül válaszolnak kérésére.
Ez a termék a Koronavírus miatt kialakult gyártói és szállítói leállások következtében nem rendelhető. Kérem válasszon olyan terméket amely raktáron van.