0
Előbb vagy utóbb minden egyes motoros életében eljön majd a pillanat,
hogy utast szállítson maga mögött. A motorozás kezdetben még egyedül is egy
nehéz műfaj – hiszen egy több százkilós szörnyeteget kell egyensúlyban
tartanunk hozzá –, de egy utassal a hátunk mögött még inkább problémás, illetve
nehéz. Egy motor viselkedése ugyanis plusz néhányszor tíz kilóval a hátunk
mögött egészen megváltozik, hiszen immáron két ember mozdulata hat a járműre,
illetve a súly is, ami kanyarokban vagy kátyús útszakaszokon igencsak nagy
problémát tud okozni. Természetesen ez még nem jelenti azt, hogy feltétlenül
fosszuk meg magunkat a társas motorozás élményétől, hiszen ez nagyon kellemes
dolog, azonban nem árt odafigyelni néhány dologra, és betartani a kötelező
szabályokat.
Az első ilyen, hogy minden esetben csak olyan motorral szállítsunk
másik utast, amelyik erre fel van készítve! Ezáltal nem csak meg van számára a
hely az ülésen, hanem van külön lábtartója, valamint kapaszkodója is. Minden
motor esetében más és más élmény az utas-szállítás – túramotorokon könnyebb,
gyorsaságikon nehezebb –, amiről a gyártó általában a használati utasításban
tanácsokkal és tippekkel is szolgál. Két személy esetén mindig jobban oda kell
figyelni a rugózás, de főként a keréknyomás beállításaira a biztonság
érdekében, hiszen amennyiben kanyarban egy lapos kerék miatt elveszítjük a
tapadást, abból nagy baj is lehet. Nem csak az autónak, a motornak is van egy
maximális teherbírása, amit a másik utassal és a csomagokkal együtt nem szabad
meghaladnunk. Erre nem csak biztonságunk, hanem a motor épsége miatt is fontos
odafigyelni!
Természetesen az utas-szállításra minden esetben a motor
vezetőjének is előre fel kell készítenie magát! Ezáltal fel kell készülnünk
arra, hogy az utas is mozogni fog a nyeregben, ezáltal a motor minden egyes
jellemzőjére hatással lesz, legyen az akár a gyorsulás, akár a lassulás, vagy a
kezelhetőség. Amennyiben nem felnőtt korú személlyel, hanem gyerekkel
motorozunk, mindig vizsgáljuk meg, hogy magassága elegendő-e ahhoz, hogy a lába
elérje a lábtartót, képes-e megfelelően kapaszkodni, illetve felfogni azt, hogy
a motorozás bár nagyon jó dolog, rengeteg veszélyt is tartogat, így nem lehet
hirtelen vagy meggondolatlan mozdulatokat tenni. A bukósisak sok kezdő motoros
utas számára furcsa lesz, így ne lepődj meg, hogy nagyobb fékezéseknél vagy
megállásoknál összekoccan a fejetek. Az utas plusz kilói miatt a motorral
általában sokkal nagyobb gázzal, és sokkal finomabb kuplunggal kell elindulni,
máskülönben lefulladás lehet a vége. Mindez igaz a fékútra is, ami a
többletsúly miatt megnövekszik, éppen ezért intenzívebb fékezésre és jobb
körültekintésre lesz szükséged. Ebből kifolyólag hagyjunk sokkal nagyobb
követési távolságokat is! Noha a motorosok általában inkább az első féket
használják, de mivel ezúttal a hátsó kerékre is nagyobb súly nehezedik, sokkal
előbb harap majd a hátsó fék, amire nem árt felkészülni. Az utas főként
kanyarodás során igencsak nagy hatást gyakorol a motor viselkedésére, amire
feltétlenül oda kell figyelni, akárcsak az oldalszélre, amire sokkal
érzékenyebben reagál majd ilyen esetekben a motor. Utassal a hátunk mögött
felelősek vagyunk az ő biztonságáért és életéért is! Éppen ezért kerüljük el a
szlalomozást, az egykezezést vagy az egyéb őrültségeket, amelyekkel
balesetveszélyes állapotot idézhetünk elő.
Azonban nem csak a motorosnak, hanem magának az utasnak is
fel kell készülnie arra, hogy az ilyen közös motorozások minden esetben
biztonságosan végződjenek! Fontos ellenőrizni, hogy az utas lába elérje a
lábtartót, és tudja, hol kell kapaszkodni. Készítsük fel a mögöttünk ülőt arra,
hogy merre és miként mentek majd, ezen felül pedig, hogy semmilyen
meggondolatlan mozdulatot se tegyen, mert az balesetveszélyes lehet. Nem csak a
vezetőnek, az utasnak is fontos speciális ruházatot viselni, ami feltétlenül
erősített protektorokkal kell rendelkezzen a gerinc, a mellkas, a térd- és a
kézhajlatok, valamint a boka területén, és természetesen a megfelelő
kesztyűről, illetve bukósisakról sem szabad elfeledkezni. Ha utasunk nem ült
korábban motoron, feltétlenül tájékoztassuk általános tudnivalókról, hogy mire
számíthat a nyeregben, mire vigyázzon, mitől nem kell tartania, és így tovább.
Feltétlenül meg kell értetnünk az utassal, hogy bármit tesz a nyeregben, azt
mind érezni fogjuk a motor viselkedésében, éppen ezért az ő felelőssége is,
hogy biztonságosan megérkezzünk a célba.
Az utas ezen felül tudja kezelni
bukósisakját, és motoros ruháját is, ennek ellenőrzéséről kezdők esetében mi
gondoskodjunk! Engedjük meg neki, hogy ne csak kapaszkodókat, hanem a kényelem
érdekében a csípőnket vagy derekunkat is megfoghassa kapaszkodóként, ami
biztonságérzetet nyújthat számára. Hívjuk fel a figyelmét, hogy a lábát még
megálláskor is tartsa a lábtartón, egyéb esetben ugyanis ez befolyásolhatja a
motor viselkedését. Mivel mellette és alatta halad a kipufogó, figyelmeztessük
arra, hogy az már rövidebb táv után is képes nagyon felforrósodni, így ne
nyúljanak hozzá. Kérjük meg, hogy ő is figyelje a forgalmat, és amennyiben
észlel valamit, nyugodtan figyelmeztessen minket, de a hirtelen mozdulatokat
kerülje el, főként a körbefordulást vagy a hátranézést, ami nagyon megdobhatja
a motor irányíthatóságát. A motorra csak akkor üljön fel, illetve csak akkor
szálljon le róla, ha erre a vezető engedélyt adott, a több száz kilós
monstrumokat ugyanis nagyon nehéz megtartani, ha pedig kibillenti valami a
sofőrt az egyensúlyából, annak bukás lehet a vége. A motor mindig lassú
haladáskor a leginstabilabb, éppen ezért ilyen esetekben az utas lehetőség
szerint még a kisebb mozgásokat is kerülje el. Nagyon sok utas azt hiszi, hogy
a kanyarokban neki is segítenie kell azt bevenni. Ez azonban helytelen
viselkedés, az utasnak sem bedőlni, sem kihajolni nem szabad, hiszen a vezető
nem számít arra, hogy valaki még jobban megdönti, vagy visszafogja a motort, ez
pedig balesetveszélyhez vezethet.
Üzenetét megkaptuk.
Kollégáink 1-2 munkanapon belül válaszolnak kérésére.
Ez a termék a Koronavírus miatt kialakult gyártói és szállítói leállások következtében nem rendelhető. Kérem válasszon olyan terméket amely raktáron van.