0
A motorozás ugyan már önmagában is igazán nagy élménynek
tekinthető, azonban valóban izgalmassá és élménnyé a leginkább akkor válik, ha
csoportosan, mondhatni bandában indulunk útnak. Ez azonban bármilyen nagy móka
is, mindig rengeteg veszélyt tartogat magában, éppen ezért a biztonság
érdekében érdemes betartani néhány általános alapszabályt. Az egyik ilyen
például, hogy a csapat minden tagjának a figyelmét fel kell hívni arra, hogy az
önnön érdekeken felül tartsák figyelemben, hogy most csoportként alkotunk egy
nagy egészet, így a KRESZ alapszabályainak előírásait mindenkinek kötelezően be
kell tartania. Soha nem szabad csapatosan sem akadályozni a forgalmat, ezáltal
nem csak álló kocsisor esetén előrefurakodni, hanem kereszteződéseket vagy
körforgalmakat lezárni, erre ugyanis csak hatósági biztosítás mellett, hatósági
engedéllyel van lehetőség.
Egy csapatos motorozás mindig akkor lesz a lehető
legbiztonságosabb, ha kiválasztunk magunknak a banda élére egy túravezetőt,
akire természetesen semmiféle olyan felelősség sem hárítható rá, amit a csapat
valamelyik motorosa okozott. A túravezető legalapvetőbb feladata így inkább az,
hogy egyben tartsa a csapatot, utat és példát mutasson nem csak a
sebességhatárok, hanem az úti cél és az úton történő viselkedés tekintetében
is. A túravezetőnek természetesen így is nagyobb a feladata, hiszen mindig
tisztában kell lennie az útvonallal, és jó előre meg kell tervezni azt, hogy
mindenki tudjon tankolni, pihenni és így tovább. Az indulás előtt minden
esetben eligazítást kell tartania – ha kell minden megálláskor –, amelyben az
alapvető szabályok mellett legalább az útvonalat ismereti. A túravezető
meghatározhatja ezen felül mindenki helyét a csapatban, hogy a gyengébb
teljesítményű járművek se maradhassanak le. Ha nagyobb túráról van szó, a
vezető kötelessége, hogy mindenkit előre tájékoztasson akár írásos anyag
formájában is a pontos útvonalról, megállókról, címekről, telefonszámokról és
így tovább. A túravezető kötelessége rendre inteni azokat a személyeket is,
akik képtelenek csapatban együttműködni és együtt motorozni, így amennyiben
például nem tartják be a KRESZ szabályait, vagy az általa diktált sebességet, a
vezető felszólíthatja a csoportból való távozásra.
Természetesen nem csak a túravezetőnek, hanem konkrétan a
motoros csapat többi tagjának is vannak kötelezettségei, amelyeket feltétlenül
be kell tartaniuk! Ilyen például, hogy motorja karban tartott, a forgalomban
való részt vételre alkalmas legyen. Alapvető szabály, hogy ne legyen ittas,
vagy bármilyen szer befolyása alatt, illetve pihenten jelenjen meg a túrán, a
vezető utasításait pedig mindig tartsa be, hiszen nem akar ő rosszat, mindössze
azt, hogy mindenki épségben hazaérjen. A KRESZ alapvető szabályai mellett a
túrázónak fontos ismernie ezen felül a túravezető előre tisztázott
kézjelzéseit. A túra során mindig figyeljünk oda társainkra, hiszen a
csoportban motorozás nagyobb sebesség és rossz utak mellett akár tömeges
katasztrófát is okozhat, elég csak belegondolni abba, hogy valaki elesik vagy
összeakad a másikkal, ilyen esetekben ugyanis csoportos bukás is bekövetkezhet.
Ha a túravezető számunkra is kijelölt egy helyet, azt soha ne hagyjuk el, csak
és kizárólag indokolt esetben és a baleset-megelőzés érdekében. A túravezető
által meghatározott útvonalat a csoportban motorozóknak minden esetben el kell
fogadniuk, de amennyiben van ötletünk jobb, esetleg biztonságosabb útról, vagy
tudjuk, hogy a kijelölt szakaszon lezárások vannak, azt feltétlenül jelezzük a
túravezető irányába. A csapatos motorozás egy nagyon csodálatos közösségi
élmény, mondhatni a szabadság együttes megtapasztalása, ami azonban ennek
ellenére sem jelent teljes lazaságot, sőt mi több, inkább nagy-nagy
odafigyelést, felelősségtudatot, valamint józan gondolkodást. Ilyen esetekben
ugyanis soha nem csak magunkért tartozunk felelősséggel, hanem a többi
motorosra is vigyáznunk kell, ezáltal figyelni az előttünk, valamint a
mögöttünk haladókat. Fontos ezen felül tisztában lenni azzal is, hogy motorunk
mit bír, illetve mire képes, hiszen ez is nagyban befolyásolja a túrán való
részvétel biztonságát.
A csoportban való motorozás kapcsán az egyik legfontosabb
dolog, hogy milyen alakzatban túrázunk. Az egymás melletti motorozás még kisebb
csoportok esetében sem ajánlott, ugyanis nem biztosít elég helyet a nagyobb
manőverezéshez. A legbiztonságosabb formáció a csoportos motorozás esetében az
úgynevezett lépcsőzetes alakzat. Ilyen esetekben a túravezető áll az oszlop
élén, méghozzá a sáv bal oldalára húzódva, majd mögötte cikk-cakk alakzatban
követi őt megfelelő távolságban a többi motoros úgy, hogy az egyik a sáv jobb,
míg a másik a bal oldalához közelít. A távolságok, de főleg a követés esetében
fontos szemmel tartani, hogy például egy sportmotor mind a teljesítmény, mind a
fékút tekintetében lényegesen jobb teljesítménnyel rendelkezik, mint például
egy chopper. A lépcsőzetes haladásnak – ami hangsúlyozandó, hogy az egyik
legbiztonságosabb formáció a csoportos motorozás esetében – több előnye is van,
ezáltal a konvoj sokkal kevesebb helyet foglal el, a motorosok jobban látják
egymást, és mindenkinek jut elég hely ahhoz, hogy megfelelően manőverezzen. Ha
konvojban motorozunk, vegyünk fel egy biztonságos utazósebességet, ami egyezik
a hatályos KRESZ szabályokkal. Ezzel garantáltan nem akadályozzuk majd meg a
forgalmat, mivel azt csoportban való haladás során nem engedhetjük meg, hogy
egy autó például befurakodjon közénk, ezzel bomlasztva a sort. Ha ilyet
tapasztalunk, szabálytalanság miatt azonnal állítsuk félre a szabálytalankodó
autóst, és hívjunk rendőrt, így biztos, hogy a jövőben betartja a szabályokat,
ezen felül pedig tiszteletben tartja a motorosokat is, akiket nagyon gyakran
még csoportban is hajlamosak letolni az útról a sofőrök.
Üzenetét megkaptuk.
Kollégáink 1-2 munkanapon belül válaszolnak kérésére.
Ez a termék a Koronavírus miatt kialakult gyártói és szállítói leállások következtében nem rendelhető. Kérem válasszon olyan terméket amely raktáron van.