0
Százak esnek motorbaleset
áldozatául Magyarországon minden évben. A sérülések legtöbbször súlyosak, de a
balesetet elszenvedők gyakran bele is halnak sérüléseikbe. A rendőrség
nyilatkozata alapján a közúti balesetekben egyre gyakrabban érintettek a
motorosok.
A motorozás sokak számára egyet
jelent a szabadsággal, a teljes felszabadultság érzetével. Nem meglepő, hogy
világszerte egyre elterjedtebb ennek a járműnek a használata. E divat
fellendülésének elkerülhetetlen következménye, hogy nő a közúti balesetek
száma.
Magyarországon a
motorkerékpáros közlekedés biztonsága az elmúlt időben kedvezőtlenül alakult.
Az egyre gyakoribb balesetek előfordulását többek között a motorkerékpárok
számbeli növekedése is okozza. A közhiedelemmel ellentétben, miszerint a
legtöbb baleset kanyarban vagy kereszteződésben történik, a felmérések
kimutatták, hogy a legnagyobb az egyenes útszakaszon bekövetkező balesetek
száma. Csak ezután következnek az útkereszteződésekben történő ütközések,
valamint – sereghajtókként – a kanyarbalesetek.
Nem csak a kanyarban
A motoros balesetek túlnyomó
része egyenesben következik be. Szám szerint 382 ilyen balesetről tudósítanak,
amelyek az ország 48 útjából 45-öt érintettek. A legtöbb ütközést az azonos
irányba haladó motorosok okozták. Ezt
követi az egyenesen haladók és kanyarodók összeütközése, a megcsúszás, farolás
és a felborulás. A legkisebb számban előforduló balesetet az álló járműnek
csapódó motorosok okozzák.
Nem ritka az útkereszteződésekben
előforduló baleset sem. A 2013-as felmérések 244 útkereszteződésekben előforduló balesetet
jegyeznek. Ezek a balesetek az ország 33 útját érintették, és túlnyomó részben
lakott területen belül következtek be. Az
ütközések nyolcvan százalékát az egymás útját keresztezők, valamint az
egyenesen haladó és kanyarodó járművek összeütközése okozza. Legritkábbak a
vasúti átjáróban történő balesetek, az álló járműnek ütközők, valamint a
gyalogosokat elgázolók.
A kanyarban,
kanyarkombinációban bekövetkező balesetek nagyrészt lakott területeken kívül
fordulnak elő, és több mint hatvan százalékukat a pályaelhagyás okozza. Tavaly
187 ilyen balesetet rögzítettek.
Figyelembe kell azt is vennünk,
hogy az egy útra eső balesetek száma mekkora útszakaszon következik be. Így
például a 6. főút megközelítőleg 250 kilométeres szakaszán 31 baleset volt 2013-ban. Ezzel
szemben a 82. számú, Veszprém – Győr másodrendű főúton 74 kilométeren 27
ütközést számoltak.
Baleseti csomópontok
A motorkerékpáros balesetek
legfőbb okait a nem megfelelő magatartásban, azaz az emberi tényezőben kell
keresni. Nem ritka a halálos kimenetelű motoros balesetek előfordulása. Meglepő
módon azonban a halálútként nyilvántartott utak egy része nem is szerepel a
motoros balesetek helyszíneinek listáján. A Magyar Közút Nonprofit Zrt. a
lakott területen kívül eső, egy kilométeren legalább négy balestet számláló
útszakaszt gócpontnak nevezi. Ez azonban a motoros baleseteknél hiányosan
tükrözi a valóságot, így erre az adatra cikkünkben nem hivatkozunk. A
világosabb átláthatóság érdekében a városi üzemeltetésű utakról sem beszélünk.
Csupán azokat az útszakaszokat tűntetjük itt fel, amelyen legalább nyolc, vagy
annál több baleset fordult elő.
A halálos kimenetelű baleseteket
számba véve az 51-es, másodrendű főút számít Magyarország legveszélyesebb
közútjának. Ezen az úton 11 súlyos és 14 könnyű kimenetelű baleset történt.
Az ütközések leggyakrabban a
budapesti városhatár és Baja között történtek. Ezen az útszakaszon nagy a
teherautós forgalom, ami sorokat, dugókat okozhat. A sofőrök gyakran
türelmetlenné válnak, és hajmeresztő előzéseket hajtanak végre. Mivel az 51.
számú főút több települést is érint, nem meglepő, hogy a balesetek fele lakott
területen belül következett be.
A könnyű sérüléssel végződő
balesetek legtöbbje a 6. és 7. számú főúton történt. Ennek ellenére nem
állíthatjuk, hogy ezek az utak veszélytelenek lennének, csupán csak arról van
szó, hogy a felméréskor a nagy számok törvénye volt a meghatározó.
A 6. és 7. főutak elsőrendű
főútnak számítanak, hisz a fővárost kötik össze az országhatárral. A 7. számú
főúton 57 balesetet jegyeztek. Ez a főút érinti a Balaton déli partját és ez az
a szakasz, ahol a balesetek egyharmada történt. A 6. számú főúton, amely több
várost is érint, többnyire lakott területen kívülre eső baleseteket
rögzítettek.
Annak alapján, hogy hol a
legkevesebb a baleset, amely könnyű kimenetelű, a legveszélytelenebb útnak a 2506. számú és a 6505. számú utak számítanak. Az ezeken az összekötő utakon
történő balesetek legtöbbjét pályaelhagyás okozza.
Az autópályákon történő balesetek gyakran
halálos kimenetűek. A legveszélyesebbnek az M7-es számít; itt 14 baleset
történt 2013-ban. Második és harmadik
az M5-ös és az M1-es, ahol összesen 20 balesetet jegyeztek az elmúlt évben. Az autópályán
előforduló motoros balesetek gyakori okai a megcsúszás, felborulás, ütközés és
pályaelhagyás.
http://totalbike.hu/magazin/2013/05/05/melyek_a_halalos_utszakaszok/
Üzenetét megkaptuk.
Kollégáink 1-2 munkanapon belül válaszolnak kérésére.
Ez a termék a Koronavírus miatt kialakult gyártói és szállítói leállások következtében nem rendelhető. Kérem válasszon olyan terméket amely raktáron van.