0
Az eső minden motoros rémálma. Nem véletlen, hogy a tavaszi
és az őszi szezonban csak kevés motoros merészkedik el hosszabb távra, hiszen
az eső alaposan befolyásolhatja a menetbiztonságot, ezáltal olyan kellemetlen,
nem ritkán váratlan helyzeteket szülve, amelyek balesetet idézhetnek elő.
Természetesen nem csak ezekben az időszakokban, hanem például nyáron is
elkaphat minket egy zápor vagy zivatar, így feltétlenül tisztában kell lennünk
azzal, hogy ilyen időben miként viselkedjünk a motoron ülve! Az esőben való
motorozás több szempontból is kellemetlen, hiszen a látótávolság lecsökken,
nyakig vizesek leszünk, ezen felül pedig még az út is csúszósabbá válik. Ezen
felül azonban számtalan egyéb probléma is megkeserítheti még életünket az
esőben való motorozás során!
Ilyen például a bukósisak plexijéhez köthető pára, hiszen
legyen bármilyen modern és korszerű bukónk, a plexi esős időben biztosan
párásodik majd, ha elered az eső. Ilyenkor a legjobb dolog, amit tehetünk, ha
azonnal kinyitunk minden szellőző nyílást, aminek köszönhetően a bukósisakban
lévő levegő hőmérséklete hasonló lesz a kinti viszonyokhoz, vagyis ezzel
megakadályozhatjuk a pára lecsapódását, illetve azt, hogy emiatt
rosszabbodjanak a látási viszonyok. Amennyiben a szellőzők kinyitása sem segít,
nem tehetünk más, minthogy magát a plexit is megnyitjuk egy kicsit. Ez ugyan
nem szabályos, és baleset esetén veszélyesebb is, de ha haladni akarunk, akkor
ezzel az aprócska trükkel – éppen csak egy kis hézagról van szó – több kinti
levegőt juttathatunk a sisakba, ezáltal a pára lecsapódásának a mértéke
minimálisra csökkenthető. Hasznos még ezen felül, ha az orrunkon lélegzünk, a
szánkon keresztül ugyanis általában sokkal melegebb levegő kerül a plexire, ami
nagyobb lecsapódást eredményez. Nem csak a pára miatt kell azonban aggódnunk az
esős időben, hanem a vízcseppek miatt is! Amikor hirtelen elered az eső,
gyakran olyannyira nedves lesz a bukósisak plexije, hogy az akár teljesen
ellehetetleníti a kilátást is. Van-e erre megoldás? Több is!
Az első nem feltétlen ajánlott, de működő módszer, hogy
amennyiben az útviszonyok lehetővé teszik, akkor haladjunk egy kicsit
gyorsabban. Esőben ugyanis 40-50 kilométer/óránál az esőcseppek biztosan
megragadnak majd a bukósisak plexijén, ezen felül az autók is olyan közel
jönnek hozzánk, hogy még jobban felcsapják ránk a vizet. Amennyiben azonban nem
esik annyira az eső és az út is jó, gyorsítsunk fel 70-80 kilométer/órára, ami
önmagában már egy olyan sebesség, aminek köszönhetően a vízcseppek szépen
el-eltünedeznek, a széltől lefolynak a plexiről, szabad kilátást biztosítva
ezzel számunkra. Természetesen léteznek más módszerek is, ezáltal például
léteznek olyan szerek, amelyek láthatatlan és egyben zsíros bevonatot képeznek
a szélvédőn. Amennyiben ezzel bekenjük a bukósisakot, az esőcseppek még lassabb
tempó esetén is szó szerint leszáguldanak a plexiről. Ma már a legtöbb motoros
boltban kapható ilyen kence, de amennyiben például egy kis zsíros ecettel vagy
viaszos anyaggal kenjük be a plexit, az is kiváló hatást tud kifejteni nagy eső
esetén. Ha egyik megoldás sem működik vagy nem kivitelezhető, de mindenképpen
haladni akarsz, egyetlen dolgot tehetsz: hajtsd fel a plexit, ami így egyfajta
sültként védi majd szemünket az esőtől, miközben a szabad kilátás is
biztosított. Ez főleg városban nagyon jó megoldás, külterületen és nagyobb
sebességnél azonban nem ajánlott.
Természetesen az esőben való motorozást nem szabad
félvállról venni, sem holmi trükkökre alapozni, éppen ezért a megelőzés és a
körültekintés minden esetben a legfontosabb. Éppen ezért amint elkezd esni az
eső, azonnal vegyünk vissza a tempóból, kanyarodjunk óvatosabban, és csínján
bánjunk a gázzal, valamint a fékkel egyaránt. A normális sebességhatárokat
általában úgy határozták meg, hogy azt a motorosok még rossz idő esetén is ki
tudják használni, ezáltal a mai modern motorgumik 90 kilométer/óráig általában
vizes úttesten is hasonló tapadást biztosítanak majd, mint száraz felületen.
Fontos ezen felül, hogy mindig teszteljük az út minőségét és állapotát is a
gumitapadással. Ezt nyilván ne 80-90 kilométer/óránál tegyük meg, hanem nagyon
lassú tempónál. Amennyiben a kerék már a fék behúzását követően elkezd csúszni,
az útfelület tapadása nagyon rossz, ha viszont még teljes fékezéskor sem csúszik
meg, vagy csak néhány másodperc elteltével, bátrabban bánhatunk a gázzal és a
fékkel, de csak kellő körültekintés mellett!
Ha elered az eső, az út felülete akkor válik a legcsúszósabbá. Ezt nagyon sokan elfelejtik, és jobban félnek a tartósan vizes úttól, mint a frissen vizesedett felülettől, holott ez utóbbi nagyobb probléma, az aszfalton megtalálható szennyeződésekkel ugyanis a friss víz egy nagyon csúszós, nyálkás réteget képez, amelyen nagyon könnyű elcsúszni. Az utak motoros szempontból tehát sokkal biztonságosabbak abban az esetben, ha az eső már lemosta róluk a szennyeződést. Természetesen az utak még ekkor sem feltétlenül biztonságosak, hiszen bármikor belefuthatunk egy vízátfolyásba, ami alaposan megkeserítheti életünket. A vízátfolyásokat sokan nem veszik komolyan, holott annyira megdobhatják a motort – a vízen futás kialakulásával –, hogy abból bukás is lehet. Ha időben érzékeljük a problémát, mindig lassítsunk le, és ha egyeletlen az útszakasz, válasszuk a magasabb pontot az átkeléshez, hogy minél alacsonyabb vízszintbe gázolhassunk bele. Alapszabály – akkor is, ha már későn vettük észre a problémát –, hogy vízátfolyáson áthaladva soha ne változtassunk irányt, ne döntsük be a motort, ne fékezzünk rá, és ne is adjunk gázt, inkább tartsuk masszívan a kormányt, és a motorfék erejét kihasználva hagyjuk, hogy átsuhanjunk a folyáson. Természetesen eső esetén gyakran kerülhet hordalék és falevél is az úttestre, amelyek szintén hatalmas problémát okozhatnak, és bukást idézhetnek elő különösen abban az esetben, ha kanyarban hajtunk rájuk, így esőben mindig jó előre térképezzük fel az utat, és próbáljuk meg időben kiszűrni az akadályokat.
Üzenetét megkaptuk.
Kollégáink 1-2 munkanapon belül válaszolnak kérésére.
Ez a termék a Koronavírus miatt kialakult gyártói és szállítói leállások következtében nem rendelhető. Kérem válasszon olyan terméket amely raktáron van.