0
Mielőtt ráülnénk a motorunkra, van néhány dolog amiről érdemes tudni a motorgumik kapcsán, és ezek közül is az egyik legfontosabb a motorgumi súlyindexe. Talán apróságnak tűnik, ám életmentő is lehet, akárcsak a gumik nyomása vagy éppen a motorgumik profilmélysége. Egy motorgumi ugyanis úgy tud 100%-ot nyújtani, ha minden értéke ideális. Persze ezt nehéz elérni a folytonosan változó hőmérséklettől, az útviszonyoktól és a terhelésétől függően, hiszen ezek állandóan változnak.
Azok számára azonban, akik még soha nem találkoztak magával a kifejezéssel sem, érdemes elolvasni ezt az írást, amelyben kitérünk majd néhány egyéb gumijelölésre is, ami segíthet eligazodni a gumiabroncsok világában, hogy mindig biztonságosan közlekedhessünk. Az első és legfontosabb dolog azonban az, hogy tisztában legyünk a motorunk erejével, súlyával, a gumik méretével és ne ész nélküli vagánykodásra használjuk ki azt a csodát, amelynek büszke tulajdonosai lehetünk.
Mit jelentenek a gumiabroncson lévő számok?
Egy motorgumin – akárcsak az autógumikon – számos betű, szám és szimbólum szerepel, ezek némelyike teljesen egyértelmű, ilyen például a legnagyobb helyet elfoglaló gyártói márkajelzés vagy a gyártási ország a „Made in...” felirat után, de vannak rajta különlegesebb adatok is, amelyek elsőre nem biztos, hogy bárki számára érthetőek – ilyen például a sebességindex vagy a súlyindex is, amelyek megértéséhez külön táblázatra is szükségünk van.
A személygépjárművekre szerelhető gumiabroncsoktól megszokott módon, a motorgumikon is találunk egy hosszabb kódot (pl: 205/55 R16), amelyben a 205 a gumiabroncs profilszélességét jelöli milliméterben (ebben az esetben ez egy 205 mm széles gumit jelent). Az ezt követő szám egy arányszám, amely a profilmlagasság és a profilszélesség százalékos arányát jelöli vagyis ennek az abroncsnak a profil magassága 55%-a a profilszélességének. Az R pedig radiál abroncsot jelöli (manapság már csak ilyet kapni). Az ezután következő szám, jelen esetben a 16 a gumiabroncs belső átmérőjét jelenti, vagyis a felni magasságát. A számból már sejthető, hogy ez nem milliméterben de nem is centiméterben van megadva, hanem hüvelyben vagyis colban.
Sebességindex adatok a motorgumin
Fontos adat lehet a motorgumin a sebességindex is amely egy vagy maximum kétjegyű betűből állhat és azt határozza meg, hogy megfelelő nyomás és profilmélység esetén a kerekünk milyen sebességgel képes haladni biztonságosan. A kisebb motoroknál vagy munkagépeknél találkozhatunk olyan kis számokkal is mint az A1 – A8 ami mindössze 5 km/órától 40 km/órás sebességet jelent.
Az ezt követő betűk jelölései a következőképpen alakulnak: B – 50 km/óra, C – 60 km/óra, D – 65 km/óra, E – 70 km/óra, F – 80 km/óra, G – 90 km/óra, J – 100 km/óra, K – 110 km/óra, L – 120 km/óra, M – 130 km/óra, N – 140 km/óra, P – 150 km/óra, Q – 160 km/óra, R – 170 km/óra, S – 180 km/óra, T – 190 km/óra, U – 200 km/óra, H – 210 km/óra, V – 240 km/óra, W – 270 km/óra, Y – 300 km/óra és a ZR – 240 km/óra feletti értéket takar, ami igen gyakori egy motorgumi abroncsnál.
A motorgumi súlyindex jelölései
Akár rövidebb, akár hosszabb távra is szeretnénk elmenni motorunkkal, érdemes megnézni, hogy mennyi súlyt képes elbírni a kerekünk. Ugyanis nem csak a motor súlyát és a mi testtömegünket kell elszállítania, hanem a csomagtartóba bepakolt holmikét és esetleg az utasunk súlyát is. A motorgumi abroncsokon azonban a súlyindex nem kilogrammban adja meg a terhelést, hanem egy táblázat alapján lehet megállapítani róla. Ebből a táblázatból válogattunk össze ötösével néhányat, amelyekkel a motorguminkon találkozhatunk.
Így például az 50 terhelési index, az 190 kg teherbírást jelöl, az 55 terhelési index, az 218 kg teherbírást jelöl, a 60 terhelési index, az 250 kg teherbírást jelöl, a 65 terhelési index, az 290 kg teherbírást jelöl, a 70 terhelési index, az 335 kg teherbírást jelöl, a 75 terhelési index, az 387 kg teherbírást jelöl, a 80 terhelési index, az 450 kg teherbírást jelöl, a 85 terhelési index, az 515 kg teherbírást jelöl, a 90 terhelési index, az 600 kg teherbírást jelöl, a 95 terhelési index, az 690 kg teherbírást jelöl, a 100 terhelési index, az 800 kg teherbírást jelöl, a 105 terhelési index és a 110 terhelési index, az 1060 kg terhelést jelöl.
A teljes súlyindex vagy terhelési index (Load Index, jelölése LI) egészen 0-tól indul és egyesével halad felfelé egészen 279-ig. Ez utóbbi azonban látható módon nem a motorgumik jelölésére szolgál, hiszen nem jellemző, hogy egy motorgumi 136.000 kilogrammot kell, hogy elviseljen. A legkisebb, vagyis a nullás szám is inkább háztartási munkaképek gumijait hivatott jelölni, hiszen a nullás súlyindexű gumiabroncs mindössze 45 kilogrammot bír el. Ennél meg lássuk be sokkal többet kell egy motorkerékpár gumiabroncsának elviselnie.
Általánosságban azonban elmondható, hogy nem kell aggódnunk a súlyindex miatt, hiszen a gyártók már elve tudják, hogy a tapasztalatok szerint milyen terhelésnek vannak kitéve azok a kerekek amelyek egy bizonyos motortípushoz illeszkednek (méreteikből kiindulva), így biztosak lehetünk benne, hogy a motorgumink megfelelő súlyindex és sebességindex besorolással fog rendelkezni.
Üzenetét megkaptuk.
Kollégáink 1-2 munkanapon belül válaszolnak kérésére.
Ez a termék a Koronavírus miatt kialakult gyártói és szállítói leállások következtében nem rendelhető. Kérem válasszon olyan terméket amely raktáron van.