0
A motorosok a legtöbb balesetet általában nem egyenes
útszakaszokon, hanem kanyarokban szenvedik. Ezért szokták a kanyarokat a
motorosok legnagyobb ellenségének nevezni, hiszen gyakran még a
legtapasztaltabb vezetőket is becsapja egy-egy túl éles kanyarulat. Nagyon
sokféle kanyartípust megkülönböztetünk motoros szemmel, azonban az egyik
legveszélyesebb, illetve amitől a legtöbben félnek, a szűkülő kanyar. Nyilván
ezt nem szó szerint kell érteni, hiszen az utak nem szűkülnek vagy szélesednek,
azok standard méretben várják az utazókat, a szűkülő kanyarok onnan kapták a
nevüket, hogy olyan útszakaszt jelölnek, amelyek a nem megfelelő sebesség
megválasztása miatt úgy tűnnek, mintha hirtelen beszűkülnének, ezáltal nem
adnak elegendő helyet ahhoz, hogy a helyes íven tartsuk járművünket.
Azzal kapcsolatban, hogy éppen milyen kanyar is van
előttünk, nagyon nehéz megállapítani, de van néhány praktika, amit a veterán
motorosok is gyakran alkalmaznak. Az egyik, hogy a szemből érkező forgalmat
hívják segítségül az adott kanyarív meghatározásához. Ezt onnan tudhatjuk – már
amennyiben van szembeforgalom –, hogy a szembejövő autósok és motorosok milyen
sebességgel érkeznek felénk. Ez az információ az agyban feldolgozódva nagy
segítséget jelent a megfelelő kanyarív megtalálásában. Hatalmas segítséget
jelenthet még a meghatározásban az út széle is, már amennyiben látszik a
felfestés és nem egy utolsó kanyargós mellékúton motorozunk, ahol minden méter
életveszélyes lehet – és nem csak a kanyarok! Az út szélén található felfestés
úgy tud segíteni, hogy a közelgő és egyben nem belátható kanyarban minél
közelebb van egymáshoz az út két széle, annál élesebb kanyarral lesz dolgunk.
Amennyiben extra éles, mondhatni visszafordító kanyar következik – aminél
alaposan le kell lassítani a motorkerékpárt –, akkor szintén az út széle
árulhat el fontos információkat, hiszen amennyiben az út bal szélén található
festékcsík túl gyorsan közeledik a jobb széléhez, és egy ponton össze is ér –
pontosabban mindezt így láthatjuk a motorról –, azokban a kanyarokban érdemes
akár 3-ba, vagy kettőbe is visszakapcsolni. Ilyen esetben ugyanis biztosan egy
nagyon éles visszafordító vár majd ránk a fák vagy a dombok mögött.
Természetesen egy kanyar nem csak azzal jelenthet ránk
veszélyt, hogy mennyire éles, vagy mennyire nem! A kanyarba behordott
hordalékok legalább olyan veszélyesek tudnak lenni, amennyiben ugyanis ezekre
felkészületlenül ráfutunk, abból nagyon könnyen bukás és baleset lehet. Az út
hordalékaira leginkább az esős időszakok után kell számítani, így amennyiben
tudjuk, hogy néhány órával vagy nappal ezelőtt heves esőzések voltak egy
kanyargós útszakasz körül – főként a hegyekben –, akkor mindig
elővigyázatosabban vezessünk. A Mecsekben vagy a Mátrában például rendszeresen
azért hasalnak el a motorosok a nagyobb kanyarokban, mert az eső a dombokról az
útra mossa a hordalékot, amin nagyon könnyű elcsúszni. Mivel az utakat
rendszerint két nyomvonalon haladó járművek használják javarészt, ezért egy
váratlanul felbukkanó hordalékkupacra szerencsésen is ráhajthatunk abban az
esetben, ha ezek a járművek a hordalékot korábban még az út közepére hordták
össze, illetve annyiszor áthaladtak felette, hogy két nyomvonalon is tiszta az
út. Ha tehát váratlan esemény következik be, a legjobb amit tehetünk, hogy
fékezés nélkül elvesszük a kezünket a gázról, és megpróbáljuk becélozni az
egyik nyomvonalat úgy, hogy mire odaérünk, arra már ne dőljön a motor, hanem
egyenesen és masszívan, mondhatni biztonságos helyzetben álljon.
Természetesen nagyon gyakran nem elég csak szimplán
szerencsésnek lenni, így főleg ismeretlen, illetve idegen útszakaszokon érdemes
jó előre megfontoltan motorozni. Ezáltal amennyiben egy kanyar felé közelítünk,
mindig akkora sebességgel tegyük azt, hogy még legyen időnk korrigálni, tehát
nem kell a lábtartóig bedönteni a motort, inkább csak annyira, hogy egy
vészhelyzet esetén tudjunk reagálni, és egy esetleges fékezés se okozzon
azonnal kicsúszás. Mindenki maga érzi, hogy mit tud kihozni a motorjából, éppen
ezért ismeretlen helyen mindig legyen bennünk annyi, hogy még egy manővert ki
tudjunk hozni a gépből. Akár ismerős, akár ismeretlen terepen járunk, akkor is
érdemes betartani egy aranyszabályt, amire nagyon sok motoros valamiért gyakran
fittyet hány. Ez nem más, minthogy soha ne kanyarodjunk és közlekedjünk a
záróvonalon. Nyilvánvaló, hogy a legtöbb kanyarnak az a legjobb és
legideálisabb íve, de amennyiben ott döntünk, a fejünk, valamint a testünk nagy
része már a szembejövő sávba esik, és amennyiben a szemből jövő lefelezi a
kanyart, máris kész a baj. Elég ha csak egy kicsit koccanunk neki fejünkkel
vagy kezünkkel a másik autónak vagy motornak, az már éppen elegendő lesz ahhoz,
hogy egy óriásit bukjunk.
Természetesen még az elhangzottakon kívül is létezik néhány
olyan taktika és praktika, amelyek megkönnyíthetik a biztonságos kanyarodást.
Az egyik ilyen, hogy mindig találjuk meg a megfelelő kanyarodási pontot, amit a
szakzsargon csak eltűnési pontnak nevez, hiszen az a helyet nevezik így, ahol
az út lényegében eltűnik a szemünk elől. A kanyarok tekintetében ez azt
jelenti, hogy az előttünk lévő kanyarulat szöge a látóhatár keretein belül
meghaladt egy olyan pontot, ahol már úgy látjuk, hogy az út két széle teljesen
összeér. Ezt általában csak a motorosok értik, hiszen bár egy autóból is
megfigyelhető hasonló, de inkább motorozás közben találkozhatunk hasonlóval,
hiszen két keréken mindig gyorsabb az élet. Egy kevésbé optimális helyzetben
eltűnési pontnak nevezhetjük azt is, ha az úttest további részét valami
eltakarja előttünk, például épület vagy egy erdő. Ez még nem jelenti azt, hogy
egy nagyon éles kanyar jön, ez csak egy kanyart jelent, aminek mértékét az
eltűnési pont helyes felmérésével tudjuk megállapítani a biztonságos kanyarodás
érdekében. Ha ezt megtanuljuk, a kanyarok többé nem jelentenek számunkra
akadályt!
Üzenetét megkaptuk.
Kollégáink 1-2 munkanapon belül válaszolnak kérésére.
Ez a termék a Koronavírus miatt kialakult gyártói és szállítói leállások következtében nem rendelhető. Kérem válasszon olyan terméket amely raktáron van.