0
A levegő nélküli gumiabroncs, illetőleg kerék konstrukció már évek óta asztalán van a világ nagy gumiabroncs fejlesztő és gyártó cégeinek, egyelőre most úgy tűnik, hogy a Michelin-nek sikerült ezt úgy összehoznia, hogy az gyártásba és forgalomba is kerülhessen. Felmerülhet a kérdés, hogy mikor fogják ezt a fejlesztés a motorok is élvezni, de egyelőre még messze nem tart ott ez a találmány, hogy nagyobb sebességű járművekre is biztonsággal használható legyen. Jelenleg csak alacsony sebességekkel mozgó járművekhez gyártják, mint például durva talajon mozgó munkagépekhez, vagy fűnyíró gépekhez.
A felfújható abroncsokkal szemben a levegő nélküli kerekeknek az a legnagyobb előnye, hogy jóval nagyobb mértékben ellenállnak a sérüléseknek. A pneumatikus abroncs egy sérüléstől akár azonnal defektet kaphat, de az is előfordulhat, hogy csak lassan veszti el nyomását.
A Michelin X Tweel kerék nem tud sem defektet kapni, sem ereszteni, ráadásul a kerék futófelülete és a felni között található rugalmas küllők még a futómű munkáját is megkönnyítik a nagy talajegyenetlenségeken való áthaladás közben. A Michelin-nek világszerte találhatóak gyártó bázisai, ami nem is meglepő, hiszen a világ második legnagyobb gumiabroncsgyártójával van dolgunk, ennek a forradalmi technológiájú keréknek a gyártását először a Egyesült Államokbeli Piedmontban kezdték meg, ahol a gyártósor arra is fel van készítve, hogy a X Tweel-t akár nagy szériában is gyártani lehessen, ha nagyobb igény mutatkozik rá.
A világhírű cég egyébként már több ezer példányt eladott ebből a fejlesztésből, de azok még kézi munka igénybevételével, meglehetően kis sorozatban készültek. Maga a termék hivatalos jelleggel már 2013-tól a piacon van.
A levegő nélküli gumiabroncsoknak egyelőre az a legnagyobb hátrányuk, hogy csak alacsonyabb sebesség mellett használhatóak biztonságosan, a magasabb sebességek mellett fellépő bizonytalanságot, illetve csökkenő tapadást eddig még nem tudták hatékonyan kezelni.
Az egyik legnagyobb probléma, hogy a gumiabroncs használata közben termelődő hőt nem tudja eloszlatni, így ez a kerék túl könnyen melegszik, ezáltal viszont nő a súrlódás is. A levegő nélküli abroncs másik hátránya, hogy túlságosan nagymértékben deformálódik, ami viszont a gördülési ellenállást, a súrlódást és az üzemanyag-fogyasztást is növeli.
Ettől függetlenül a Michelin fejlesztőmérnökei szerint csak idő kérdése, hogy ez a termék egyszer megjelenjen a személyautókon, valamint a tehergépkocsikon is, bár annak megjóslására már nem vállalkoztak, hogy pontosan mennyi idő múlva lehetséges ez. Nagy valószínűséggel tehát a munkagépeknél fogunk legtöbbször találkozni ezzel a termékkel, és egyéb nem sebességfüggő járműveknél. Valószínűleg a következő gyártó a Bridgestone lesz, aki ilyen termékkel lép a piacra, és az amerikai hadsereg is támogat egy céget, mely ilyen fejlesztéseket folytat. Hogy évek, vagy évtizedek kellenek ennek a típusnak az elterjedéséhez, ha egyáltalán elterjed, az még a jövő zenéje.
Forrás: motorinfo.hu
Üzenetét megkaptuk.
Kollégáink 1-2 munkanapon belül válaszolnak kérésére.
Ez a termék a Koronavírus miatt kialakult gyártói és szállítói leállások következtében nem rendelhető. Kérem válasszon olyan terméket amely raktáron van.