0
A helyes
guminyomás beállítását nemcsak az autósok, a motorosok is hajlamosak
elhanyagolni, pedig a biztonságos tapadás, a gumik élettartama és a fogyasztás
szempontjából is rendkívül fontos, hogy a gumiabroncsok a gyártó által
meghatározott értékekre legyenek beállítva. A pontos értékeket a motor gyártók
matrica formájában helyezik el a például a lengővillán, a tankon, a motor ülése
alatt, vagy a kesztyűtartóban.
A biztonságos
közlekedésünk érdekében csak a gyár által megadott gumiméretű abroncsokat
szereltessük fel, és a gyár által előírt guminyomást mindig tartsuk be. Ha
utast is szállítunk, akkor szintén a gyár ajánlásait vegyük figyelembe, és amíg
nem fújtuk fel az abroncsot az előrí értékre például egy benzinkúton, addig
haladjunk megkettőzött óvatossággal.
A guminyomás
pontos értékeit azért adják meg a
gyártók, mert az abroncs futófelületének az úttal való kapcsolatánál ekkor
biztosítható a legjobb minőségű tapadás. Akár túl magas, akár túl alacsony a motorgumi
levegőnyomása, az mindig egyenetlen és túlzott kopással fog járni, és ami még
fontosabb, a biztonságos tapadás nem lesz biztosítva, a kanyarstabilitás
jelentősen csökken, és a fékezés is veszélyesebbé válik, ami különösen nedves
útfelületeken lesz érzékelhető.
Ha a
levegőnyomás elégtelen, a motorgumi folyamatos túlterhelésnek van kitéve,
huzamosabb használat mellet a gumiabroncs szilárdságát és rugalmasságát
biztosító anyagok minősége romlik, így a légnyomás rendszeres (heti - kétheti)
ellenőrzése a legjobb, hogy a gumiabroncs minőségének romlását megakadályozzuk.
A levegőnyomás ellenőrzését lehetőleg még hideg állapotában végezzük, mivel
használat közben felmelegszik a gumiban lévő levegő, és ez növeli guminyomást.
Amennyiben
hetente, kéthetente mindig utána kell fújni a helyes guminyomás érdekében,
akkor a gumiból valamilyen okból szökik a levegő, célszerű az abroncsot
szakemberrel ellenőriztetni.
Ha a
guminyomás alacsony, egyenes menetben a gumik nagyobb felületen érintkeznek az
úttal, ezzel némileg jobban tapad a gumi, viszont melegszik és deformálódik.
Kanyarban már a gumi túlzott alakváltozása folytán nem fog megfelelően
érintkezni az úttal, és a tapadás romlik, ez különösen balesetveszélyes.
Ha a
guminyomás magasabb az előírtnál, egyenes menetben is kisebb lesz a tapadás,
viszont kanyarban ez a tapadás csökkenés még nagyobb lesz, mivel az abroncs nem
tud megfelelően idomulni a kanyarodáshoz szükséges alakváltozással, ezáltal a
megcsúszás veszélye növekszik. Fékezés során a túl kemény gumi nem tudja
átvinni a útra a megfelelő szintű fékerőt, és motor könnyen megcsúszhat.
Alapvetően fontos tehát a motorgumik lebegőnyomásának
helyes beállítása.
Üzenetét megkaptuk.
Kollégáink 1-2 munkanapon belül válaszolnak kérésére.
Ez a termék a Koronavírus miatt kialakult gyártói és szállítói leállások következtében nem rendelhető. Kérem válasszon olyan terméket amely raktáron van.